Inteligentne reflektory samochodowe coraz bliżej

Długie, zimowe noce pośrednio przyczyniają się do zwiększenia liczby niebezpiecznych sytuacji na polskich drogach. Wynika to m.in. ze słabego oświetlenia pojazdów – problemu szczególnie widocznego w Polsce, gdzie większość samochodów ma więcej niż dekadę. Kluczem do bardziej bezpiecznych i komfortowych podróży ma być technologia LED multipixel i inteligentne reflektory.

Statystyki pokazują, że jazda po zmierzchu niemal dwukrotnie zwiększa ryzyko udziału w wypadku. Tego typu zdarzenia są także dużo bardziej poważne, częściej prowadząc do śmierci lub poważnego uszkodzenia zdrowia. Według Osram Opto Semiconductors kluczem do bezpieczniejszych dróg przyszłości jest inteligentne oświetlenie, wykorzystujące technologię LED multipixel.

Jak jest teraz

Jazda z najczęściej spotykanymi na polskich drogach tradycyjnymi reflektorami (żarówka lub ksenon) wiąże się z wieloma niedogodnościami, np. z koniecznością jazdy na „światłach krótkich” tak, aby nie oślepiać innych kierowców. Powoduje to dyskomfort (ręczne przełączanie pomiędzy trybami) oraz zwiększa ryzyko przy złożonych sytuacjach drogowych. Dziś standardem w nowych samochodach jest wykorzystywanie matryc LED (np. system Matrix LED stosowany w Audi), które działają w oparciu o indywidualnie kontrolowane chipy dla każdej ze stref oświetleniowych. Operują na pełnym poziomie poboru energii, w mechaniczny sposób „maskując” te diody, które nie są potrzebne.

Jak będzie w przyszłości

Najnowsze trendy wskazują jednak na inny kierunek rozwoju – przyszłość należy do mikropikseli, które mogą być włączane i wyłączane indywidualnie. Wysoka rozdzielczość (przeskok z 84 pikseli stosowanych obecnie do ponad 1 000 pikseli) gwarantuje płynny, dynamiczny strumień światła. Ewolucja technologii LED multipixel zainicjowała ogromny skok w rozwoju inteligentnych systemów oświetleniowych, które mają największą szansę na zastosowanie w rzeczywistości.

Rozwój pierwszego na świecie, hybrydowego systemu LED oparty został na wnioskach z projektu µAFS (mikro AFS), kierowanego przez Osram Opto Semiconductors. Nowa technologia oświetleniowa ma pozwolić na tworzenie prawdziwie inteligentnych, adaptacyjnych reflektorów, które będą zarówno kompaktowe (1024 piksele w kwadracie o wymiarach 4mm x 4mm), jak i wydajne i skalowalne.

Jak to działa

Eviyos to pierwszy prototyp hybrydowych LED-ów, które łączą w sobie układ diod elektroluminescencyjnych z indywidualną kontrolą każdego z pikseli. Kilka tysięcy diod LED (każda o wymiarach zaledwie 0.125 mm x 0.125 mm) otrzymuje polecenia dotyczące swojej mocy oraz aktualnych ustawień od elektronicznej jednostki kontrolnej, bazującej na informacjach z szeregu czujników oraz kamer. Kamera pełni funkcję „oczu” systemu, zbierając dane na temat otoczenia i przesyłając je do kontrolera. Kontroler przetwarza i analizuje obraz, a następnie przekazuje aktualny „wzór świecenia” do poszczególnych pikseli. Oprócz niezwykłych możliwości adaptacyjnych, Eviyos demonstruje wysoką wydajność energetyczną – system uruchamia wyłącznie te piksele, które są w danej chwili potrzebne.

- Osram Opto Semiconductors nieustannie kształtuje przyszłość rynku oświetleniowego. Mamy nadzieję, że komercyjnie dostępna technologia LED multipixel przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz komfortu kierowców. Produkt wejdzie do sprzedaży w 2020 roku – mówi Stefan Groetsch z Osram Opto Semiconductors.

Więcej informacji na temat motoryzacyjnych rozwiązań Osram Opto Semiconductors można znaleźć na stronie: https://osram.com/os/applications/automotive-applications.